Posterlounge   Hjälp   Köpvillkor

Allmänna villkor


1. Omfattning

Följande regler och villkor gäller för alla beställningar som görs via vår webbshop.


2. Avtalspartner, ingående av avtal, korrigeringsmöjligheter

Köpeavtalet ingås med Posterlounge GmbH.
Visning av produkter inom nätbutiken utgör ett bindande erbjudande från vår sida att ingå ett avtal om försändelserna. Du får fritt placera våra produkter i din varukorg och ändra dina uppgifter innan du skickar en bindande beställning. Möjligheterna att ändra beställningen förklaras under beställningsprocessen. Avtalet träder i kraft när du klickar på beställningsknappen som bekräftar att du accepterar vårt erbjudande gällande varorna i din varukorg. När du har skickat din beställning får du omedelbart en bekräftelse via e-post.


3. Avtalets språk, sparande av avtalstext

Språket för avtalets ingående är svenska.

Vi sparar avtalstexten och vidarebefordrar beställningsuppgifterna och våra regler och villkor till dig via e-post. Du kan också se och ladda ned våra regler och villkor från vår hemsida när som helst. Dina tidigare beställningar kan du se via vårt inloggningsområde för kunder.


4. Leveransvillkor

I tillägg till de angivna produktpriserna tillkommer leveranskostnader. Närmare information om vilka leveranskostnader som uppstår hittar du på produktsidan.

Vi skickar alltid varorna. Det är inte möjligt att hämta beställningen själv.

Vi levererar inte till paketstationer eller paketlådor.

Leverans av större varor sker via spedition med lastbil och leveransen sker då till trottoar eller tomtgräns, d.v.s. till den närmast liggande trottoarkanten, så länge inget annat uttryckligen kommits överens om med transportören.

Vi levererar beställningar från www.posterlounge.se till Sverige. Information om eventuella leveransbegränsningar för större varor finns i hjälpavsnittet i vår webbshop under rubriken ”Leverans”.


5. Priser och betalning

Alla priser är angivna i svenska kronor (SEK).

Följande betalningsmetoder är som standard tillgängliga i vår webbshop. Vi förbehåller oss rätten att begränsa de erbjudna betalsätten beroende på beställningsvärde, användarenhet eller andra sakliga kriterier.

PayPal
Efter att ordern har lagts kommer du att vidarebefordras till PayPals hemsida. För att betala fakturabeloppet via PayPal måste du först vara registrerad där, identifiera dig med dina åtkomstuppgifter och bekräfta betalningen till oss. Efter att du har skickat in din beställning ber vi PayPal initiera betalningstransaktionen. Ytterligare information får du under beställningsprocessen. Direkt därefter utförs betalningstransaktionen automatiskt av PayPal.

Kreditkort
När du väljer att betala via kreditkort skickar du dina kreditkortsuppgifter till oss. När vi, direkt efter beställningen, identifierat dig som den lagliga kortinnehavaren kommer vi att be ditt kreditkortsföretag att genomföra betalningen. Transaktionen utförs automatiskt av kreditkortsföretaget och debiteras till ditt kort.

Klarna
I samarbete med betaltjänstleverantören Klarna Bank AB (publ.), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige (”Klarna”), erbjuder vi dig följande betalningsalternativ. Betalning via Klarna är endast tillgängligt för konsumenter. Om inte annat regleras nedan kräver betalning via Klarna en framgångsrik adress och kreditkontroll och görs direkt till Klarna. Du kommer att få ytterligare information med respektive betalningsalternativ och i beställningsprocessen.
  • Klarna faktura
    När du väljer betalsättet faktura via Klarna får du hem beställningen först och har möjlighet att betala inom 14 dagar. De fullständiga användarvillkoren för betalsättet fakturabetalning via Klarna hittar du här: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/sv_se/invoice_tc
  • Klarna konto
    Via finansieringsservicen Klarna har du möjlighet att dela upp ditt köp och kan delbetala beloppet månadsvis. Det lägsta belopp du kan betala är 1/24 av fakturabeloppet, dock minst 50 kr per månad. Mer information om Klarnas delbetalningsalternativ och Klarnas Allmänna villkor samt Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation hittar du här: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/sv_se/account

Direktbetalning via bank
Om din bank stöder betalningar via Trustly kan du välja betalsättet direktbetalning via bank i kassan. Efter att du valt din bank och genomfört beställningen skickas du vidare till inloggningssidan av din internetbank för att slutföra betalningen. För att kunna slutföra betalningen behöver du ha tillgång till din bankdosa eller Mobilt BankID. Beloppet dras direkt från ditt konto efter att du godkänt transaktionen.


6. Bibehållande av ägarskap

Varan förblir vår egendom tills full betalning sker.


7. Skador vid leverans

Om varorna levereras med uppenbara skador som orsakats under leveransen, vänligen rapportera felet till transportören och meddela oss utan dröjsmål. Underlåtenhet att lämna in ett klagomål eller att ta kontakt påverkar inte på något sätt dina lagliga rättigheter eller genomdrivandet av sådana rättigheter, särskilt inte dina garantirättigheter. Genom att göra detta hjälper du oss dock med våra egna anspråk mot fraktbolaget och transportförsäkringsgivaren.


8. Skyldigheter och garantier

Vi har en juridisk skyldighet att leverera produkter som är i överensstämmelse med detta avtal. För privatpersoner gäller lagstadgade garantiregler i det land där personen är bosatt.

Information om eventuella ytterligare garantier och de exakta villkor som gäller för dem hittar du vid produkten eller på specifika informationssidor i webbutiken, om tillämpligt.

När du utnyttjar dina garantirättigheter och vi anser att vi behöver få tillbaka varorna för att kunna bedöma ditt klagomål måste du skicka tillbaka varorna på egen bekostnad till den adress som anges under i hjälpavsnittet i vår webbshop under rubriken ”Företagsinformation”. Vi strävar efter att besvara alla klagomål omedelbart, dock senast 14 dagar efter mottagandet.

Vår kundtjänst är tillgänglig på arbetsdagar mellan klockan 10.00–16.00 under telefonnummer +49 341 33 97 59 00 eller support@posterlounge.se.


9. Ansvar

Vi kommer alltid att vara helt och fullständigt ansvariga för skador som orsakats av oss, våra juridiska ombud eller agenter
  • för dödsfall, fysiska skador eller hälsomässiga skador,
  • för avsiktlig eller grov vårdslöshet,
  • för garantiåtaganden, om sådana avtalats,
  • gentemot privatkunder.

Bortsett från dessa tillfällen är vårt civilrättsliga ansvar begränsat till de direkta skador som kan förutses vid tidpunkten då avtalet ingicks.


10. Tvistlösning online

Tvistlösning online enligt art. 14 (1) Förordning om tvistlösning online vid konsumenttvister: Europeiska kommissionen tillhandahåller en plattform för tvistlösning online som kan hittas på https://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Vi är villiga att delta i tvistlösningsförfaranden inför ett tvistlösningsorgan.

Leipzig, 2021-12-30